Asocierea între bărbaţi şi inteligenţă apare atunci când copii merg prima dată la şcoală, stereotipul având un impact puternic asupra educaţiei fetelor, ceea ce ar putea explica de ce tot mai multe femei nu ajung să lucreze în domenii precum ştiinţă, tehnologie, inginerie sau matematică, notează Science Alert.
,,Deoarece aceste idei sunt prezente de la o vârstă atât de fragedă, stereotipurile afectează traiectoria educaţională a băieţilor şi a fetelor,” declară psihologul Andrei Cimpian de la Universitatea New York.
Pentru a afla ce lucruri asociază copiii cu conceptul de inteligenţă, cercetătorii au testat 200 de băieţi şi 200 de fete cu vârsta între cinci şi şapte ani cu ajutorul mai multor exerciţii. În cadrul unui exerciţiu copiilor le-a fost spusă o poveste despre o persoană ,,foarte deşteaptă” fără ca cercetătorii să le ofere indicii despre genul persoanei. Următorul pas a fost prezentarea a patru imagini – doi bărbaţi şi două femei. Copiii au trebuit să ghicească care a fost personajul poveştii.
Rezultatele au dovedit că fetele şi băieţii cu vârsta de cinci ani şi-au notat propriul gen ca fiind cel mai deştept, însă în cazul fetelor de şase sau şapte ani scorul a fost diferit La vârsta de şase ani fetele au asociat inteligenţa cu femeile în procent de 48%, în timp ce băieţii au asociat inteligenţa cu bărbaţii în proporţie de 65%.
În cadrul altui exerciţiu, cercetătorii au dorit să analizeze modul în care aceste asocieri afectează nivelul de interes al unui copil pentru anumite activităţi. Aceştia aveau de ales între două jocuri – al ,,copiilor care sunt foarte deştepţi” şi al ,,copiilor care încearcă din greu”. În timp ce copiii cu vârsta de patru ani nu au prezentat diferenţe majore, în cazul fetelor cu vârsta între şase şi şapte ani au fost interesate de jocul de inteligenţă în proporţie de 40%.
Conform cercetătorilor, rezultatele prezintă faptul că mulţi copii ,,asimilează ideea că inteligenţa este o calitate a bărbaţilor încă din copilărie”.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole: